تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۶

آلبوم موسیقی فیلم مادر اثر ارسلان کامکار در سال ۱۳۸۹ منتشر شد.

پاشو حاج خانوم، امروز دوشنبه است، روز ملاقات ما و آب دادن به باغچه‌ها

این جمله آغازین مادر علی حاتمی است. مادری که در واپسین روزهای زندگی دلش برای آب و باغچه و خانه و فرزندانش می طپد و به خانه بر می گردد تا برای همیشه باغ و باغچه و خانه را ترک کند. فضا به سیاق همه‌ی ساخته های علی حاتمی رنگ و بوی ایرانی را دارد که او میخواهد باشد و غم غربتی که در آن، حوض و گل شمعدانی و معماری آجری حرف اول را می زند و بالتبع موسیقی جاری در آن نیز باید از جنس آب و آینه و آجر ایران باشد. فضایی که کمانچه و تار و نی و تنبک و دف آن را کامل می کند و حزن موسیقی و شادنوازی ایرانی، آن را از هر نظر به فیلمی تماما ایرانی مبدل می کند.

انتخاب ارسلان کامکار برای همگون کردن چنین غم و خاطره و دغدغه‌ای، انتخابی بسیار هوشمندانه است. چرا که این آهنگساز مسلط بر موسیقی ایرانی و قابلیت سازهای ایرانی میتوانسته است که رویاهای فیلمساز تا عمق جان ایراندوستی چون علی حاتمی را به واقعیت هنری مبدل کند و ارسلان نیز با مهارت و توانایی غبطه انگیزی از پس این خواسته برآمده است و توانسته است که توانایی سازهای ایرانی و ترکیب ارکسترال آنان را آشکار سازد و از مجموعه‌ی سازها، غم تا بن جان مادری در آستانه‌ی دل کندن از جهان را به نمایش بگذارد. در پایان بندی فیلم، ارسلان کامکار وسعت جغرافیایی جدیدی به فیلم میدهد و در حالی که داستان فیلم در تهران می گذرد، او با آفریدن قطعه‌ای که همخوانان کرد زبان دایه دایه را مرثیه وار می خوانند، ایران را با تمام وسعتش در خاطر بیننده زنده می کند.

هدفی که بی تردید مورد تایید و دلخواه علی حاتمی نیز بوده است و بی تردید هم فیلم مادر و هم موسیقی آن در سینما و موسیقی ایرانی چنان چون آن عشق مادرانه، ماندگار خواهند ماند.

لیست قطعات:

۱ آغاز
۲ خانه‌ی مادری
۳ مادر آمد
۴ صبحگاهان
۵ خواهر بزرگتر
۶ دلتنگی ها یک
۷ عاشقانه
۸ بندری
۹ بازگشت
۱۰ خواهر آمد
۱۱ گمشده
۱۲ دلتنگی ها دو
۱۳ خانه تکانی
۱۴ پریشان
۱۵ قربانی
۱۶ سیه پوشی
۱۷ خیال سفر
۱۸ وداع
۱۹ مادر رفت

دیدگاه